Menu

Undvik artros med yoga

Yoga är en träningsform som är bra på många sätt. Den bygger upp din balans och smidighet samtidigt som du får svettas om du kör de avancerade yoga-passen. Yoga kan också vara bra mot artros eller fungera i förebyggande syfte genom att du tränar upp din rörlighet mer.

Yoga för orörliga

Bara för att du tränar ordentligt betyder inte det att du slipper stelhet och ont i kroppen. Tvärtom kan extrem styrketräning eller uthållighetsträning utan stretching ge upphov till förslitningsskador eller smärta i rygg och leder. Att varva träningsformer är därför det allra bästa så att du får både styrka, kondition och smidighet. Yoga ger utöver smidighet och balans även ett inre lugn som en typ av meditation.

Vad är artros?

Artros är när kroppens leder har slitits ner och brosket försvunnit så att benen liksom skaver mot varandra. Det i sin tur innebär att du har svårt att röra dig och framför allt har du ont. Dock finns det en föreställning om att en person som lider av artros ska vila och bli stillasittande. Så är absolut inte fallet. En person som har artros ska istället röra på sig, gärna på ett sätt som gynnar lederna. Yoga-passen innebär många rörelser där leden töjs, spänns och används på ett bra sätt.

Förutom träning kan du äta livsmedel som hjälper till att bygga upp leden. Nypon och gurkmeja är bra exempel på saker som stimulerar ledvätskan och gör din kropps leder böjbara.

Vill du ha reda på mer om artros kan du läsa på www.artros.org där du både får information och tips om hur du ska leva ditt liv så smärtfritt som möjligt.

Utmana smärtan

Om du har artros och du känner av smärta kan det vara normalt att du undviker träning bara för att du är rädd att det ska göra ännu mer ont. Det är en naturlig reaktion. Dock ska du inte vara rädd när smärtan kommer. Under tiden du utför träningen eller yogan kommer du att ha ont, det är inget snack om den saken. Dock ska du veta att den smärtan inte för någon skada med sig. Vad du kan göra strax före passet är att ta smärtlindrande så att det blir mer uthärdligt. Har du emellertid alltför ont kan du skippa de långa träningspassen för att göra fler pass men kortare stunder. Ta till exempel en långpromenad eller gör ett enklare yoga-pass så ska du se att det känns bättre med tiden.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

immunity