Menu

Yogapositioner som är bra för ryggen

Ryggvärk är något som är mycket vanligt – runt 80 procent av Sveriges befolkning drabbas av ryggvärk någon gång i livet. Lyckligtvis går i det i de allra flesta fall (såvida värken inte beror på exempelvis diskbråck) att behandla bort värken genom att sträcka ut spända muskler i ryggen och träna upp bålstabiliteten. Yoga är ett utmärkt sätt att göra båda dessa saker.

En yogaposition som till exempel lämpar sig utmärkt för att sträcka ut musklerna i ryggen, samtidigt som den avlastar ländryggen, är skräddarstretch. Den går till så att man först sätter sig i skräddarställning, och sedan lutar sig framåt och lägger händerna och underarmarna på golvet. När man kommit ner fullt i ställningen ska pannan vila mot golvet, men man behöver inte bli frustrerad om man inte kommer så långt de första gångerna – ju mer man gör rörelsen, desto mer rörlig blir man. I denna rörelse, precis som med alla som beskrivs i denna artikel, gäller dock att det inte ska göra ont i ryggen när man utför dem – då bör man sluta.

En bra yogaposition för att bygga bålstabilitet är båten. För att komma ut i båten börjar man med att, sittandes på golvet, dra upp knäna mot bröstet och hålla om dem, så att fötterna är i luften. Därefter ska man sträcka ut benen så att magen och låren bildar ett V, medan smalbenen är sträckta så parallellt mot golvet som möjligt. Om man känner att man har tillräcklig kontroll kan man också släppa taget om knäna och sträcka ut armarna parallellt med golvet.

En övning som verkligen tränar upp rörligheten i ryggen är katten. För att utföra rörelsen ska man stå på alla fyra, med händerna i axelbredd och knäna i höftbredd. Genom att tajma rörelserna med andningen ska man sedan när man andas in svanka med ryggen så mycket man kan, samtidigt som man tittar upp i taket, och kuta med ryggen så mycken man kan när man andas ut, och titta in mot naveln.

Det finns dock flera sätt att ta hand som sin rygg än att utöva yoga. En viktig del av att ha en välmående och smärtfri rygg är till exempel att man har en bra madrass i sängen, som fördelar kroppsvikten på rätt sätt och ger fullt stöd för ryggen. Om man känner att ens nuvarande madrass inte uppfyller detta, och att man kanske till och med vaknar med ryggvärk, kan det vara en bra idé att prova en madrass från Tempur. Med bättre sömn och yoga på morgonen kommer man snart att märka att både ens rygg och ens sinne mår betydligt bättre.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *